Alexanxdru
Cozmescu. Înveșmăntat în
mantia-i de mentor
Ajunși în anul comemorării centenarului scriitorului și traducătorului
Alexandru Cosmescu (1922 – 1989), devine tot mai importantă studierea vieții si
activității sale literare. Or timpul se scurge iremediabil, iar cei care la-u
cunoscut și apreciat după meritele ce le-a avut în promovarea artei cuvântului
scris, în special colegii de breaslă, au trecut - unii dintre ei - în
neființă...
Iată și o carte de referință în acest sens ce poartă un titlu conotativ -
”Cu tot ce-a fost odată el” (Chișinău, ed. Universitas, 1992) - și presupune o
investigație biobibliografică diversă, printre coatori figurănd nume
emblematice ale culturii basarabene, cum ar fi Ion Ungureanu, Vasile Vasilache,
Vladimir Beșleagă, Alexandru Gromov, Serafim Saka ș.a.
Editat în urmă cu tocmai 30 de ani, probabil cu ocazia unei comemorări, scrierea
sau, mai bine zis, scrierile per ansamblu desenează cu fiecare caz luat în
parte și în mod retrospectiv portretul veridic al literatului, trădând pe
ici-colo un soi de atașament sufletesc nedisimulat și neobișnuit al autorilor, o
empatie firească și directă ce trece ca ”un fir de purpură și foc” de la reprezentanții
generației lui Vasile Vasilache (”Mărturisiri pentru cei vii”) sau Alexandru
Gromov (”Preceptul”) la mai tinerii scriitori pe atunci Claudia Partole (”Maiestrul
ne veghează”” sau Nicolae Rusu (”La Cosmescu”).
Ceea ce transpare din aproape toate evocările cuprinse în carte și se
impune astfel a fi reamarcat în primul rând e calitatea de mentor a lui
Alexandru Cosmescu, pe care o manifesta necondiționat și fără echivoc cu
diferite ocazii, modul personal de a descoperi noi talente printre tinerii
autori și capacitatea de a le promova. Există si un poem în debutul cărții,
semnat de Leonida Lari, unde autoarea zice: ”Suflet copil și visător,/Furat de
timp, de toți și toate,/Credeai în harul tuturor/Și într-un spirit de
dreptate.//...Și-n fiecare nou-venit/ Vedeai lumina, nu eresul,/Și te-ntrebai
necontenit/ Poate acesta e alesul?..” . Supranumit ”sfătuitor cultural”, consulta
tinerii pe unde se întîmpla să se afle, dar mai ales acasă, acolo unde unii din
ei veneau chiar și după trecerea sa în neființă.
Personal i-am descoperit spiritul de exeget veritabil, dornic de a susține scriitorii
tineri, parcurgând textele din cartea ”Sol. Fata Morgana” de Leonard Tuchilatu
(ed. ”Crater”, București, 1995, ediție revăzută), unde semnează o prefață la
capitolul proză, intitulată în mod semnificativ ”...Și Leonard Tuchilatu –
Prozatorul sau Permanențele unei Solii”. Aici e pusă în prim-plan ideea de
destin tragic, reliefată în opera autorului romanului ”Nea Nae”, care la rândul
ei ”se constituie într-un destin”, afirmând că tânărul scriitor ”a trăit nu ca
durată, ci ca sens, precum și, mai ales, a scris nu ca întindere, ci ca
dimensiune – numai la acest mod”.
Pe tot parcursul vieții, Alexandru Cosmecu n-a încetat să scrie prefețe la
cărți și să publice cronici literare prin ziarele și revistele vremii, dar a
făcut-o discret, îmbinând cum a știut mai bine travaliul de literat și
traducător cu cel de mentor exemplar, lucrări în care să ne putem regăsi ființa
și identitatea națională. În arrhiva familiei sunt păstrate o duzină de procese
verbale de la diverse întruniri ale echipelor editoriale din care a făcut parte,
ce conțin avize și recomandări semnate de el la cărțile ce urmau să fie
editate. Printre autorii care au avut ”norocul” să îi poarte girul se numără,
pe lângă Nicolae Rusu și Claudia Partole, amintiți mai sus, Liviu Damian,
Leonida Lari. Haralambie Moraru, Lidia Istrati, Victor Dumbrăveanu, Silvia
Celac, Ion Iachim, Ion Diordiev, Viorel Mihail, Vlad Pascaru ș.a.